Adobe Acrobat Reader DC – Tyhjä ruutu tallennettaessa tiedostoa

Tukemme on saanut viime viikkojen aikana useita yhteydenottoja liittyen Adobe Acrobat Reader DC:n tallennusongelmaan. Tiedoston tallentaminen nimellä Adobe Acrobat Reader DC:ssä avaa tyhjän valkoisen pongahdusikkunan Windowsin resurssienhallinta-näkymän sijaan.

 

Ongelma on todennäköisesti lähtöisin Adobe Acrobat Reader DC:n versiopäivityksestä 21.007.20091. Bugia ei ole vielä tämän artikkelin kirjoitushetkellä dokumentoitu Adoben ”Known issues”-sivulla, mutta Adoben tuki on foorumeillaan vahvistanut ongelman olevan ohjelmistokehitystiimin vianselvityksessä. Keskitetty korjaus ohjelmistopäivityksen muodossa on siis odotettavissa lähiaikoina. Ongelma on jo kuitenkin kierrettävissä, kunnes se tapahtuu.


Korjaus

Ongelma on korjattavissa poistamalla käytöstä Adobe Acrobat Reader DC:n asetus ”Näytä online-tallennustila tallennettaessa tiedostoja”. Toimi siis seuraavasti:

1) Avaa Adobe Acrobat Reader DC
2) Mene ylävalikosta: Muokkaa > Oletusarvot… > Yleinen
3) Ota täppä pois valinnasta ”Näytä online-tallennustila tallennettaessa tiedostoja” ja tallenna muutos painamalla OK

Adoben tallennus toimii muutoksen jälkeen normaalisti.


Artikkelin on kirjoittanut Vetonaulan IT-asiantuntija Markus Pyhäranta.