IT-palvelun hinta on suuri mysteeri

Miksi IT-palvelun hinta on suuri mysteeri?

Kun olemme ostamassa esimerkiksi harrastusvälinettä, vaikkapa palloa, tutkimme ja vertailemme tuotteita internetissä ja kaupoissa. Otamme selvää hintatasosta ja ominaisuuksista ja suhteutamme ne omiin tarpeisiin. Syntyy ostopäätös.

Kun tarpeena on yrityksen IT-ulkoistuspalvelu, tämä on täysin mahdotonta. Kukin palveluntarjoaja verhoaa palvelunsa joko täysin geneeriseen, ”sisältää kaiken” tuotteistukseen tai vaihtoehtoisesti palvelusta tuodaan esiin triviaaleja teknisiä yksityiskohtia. Ja IT-palvelun hinta pysyy mysteerinä ennen useampaa neuvottelukierrosta.

Tämä on valitettavasti alalle pesiytynyt perusoppi, normaali myyntitapa. Tämän opin mukaan asiakasta pitää johdattaa eteenpäin erinomaisissa ominaisuuksissa ja pyörittää moninaisissa hyödyissä ennen kuin kekseliästä hintarakennetta voidaan vilauttaa ennen ostopäätökseen painostamista.

Pallokaupoilla IT-alan malliin

Käytetään alun esimerkkiä pallon ostamisesta mallin hahmottamiseen. Pallon tarpeessa avaat netin ja selailet sivustoja. Et löydä tuotteita, vaan erilaisia epämääräisiä kirjallisia hahmotelmia pallojen erilaisista ominaisuuksista. Tämän jälkeen sinun pitää ottaa yhteyttä tuntemattomaan välinepalveluntarjoajaan, joka palaa asiaan, kun sinulle ei sovi ja ammattimaisesti jaariteltuaan ehdottaa tapaamista. Tapaaminen venyy useaksi, slideshow vaihtuu toiseksi, ominaisuuksista keskustellaan, pallon kuva alkaa hatarasti hahmottumaan. Neuvotteluiden edetessä pallon sisäkumin, päällysnahan, ompeleiden, venttiilin ja eri työvaiheiden hinnat tihkuvat esiin. Kun saat kaiken pyöriteltyä kasaan omassa Excelissäsi, selviää että tässä ei ole vielä puhuttu pallon käyttöönottoprojektista.

Selkokielistä yhteistyötä?

Mitä jos ei aliarvioitaisi asiakkaan osaamista ja pyrittäisiin selkeyteen? IT-palveluista voi puhua helposti selkokielellä. IT-ulkoistuspalvelu muodostuu konkreettisista paloista ja kokonaisuuden voi myös selkeästi kuvata.

Aito yhteistyö ei voi myöskään perustua harhaan johtamiseen tai hintojen piilotteluun. Pidämme puoltasi IT-asioissa, ja aloitamme sen jo, kun suunnittelemme mahdollista yhteistyötä. Yhteinen tavoitteemme on varmatoiminen IT, joka on aidosti hyödyksi työssänne. Tavoitteenamme on olla pitkäaikainen luottokumppani. Siihen ei harhautuksilla tai yllätyslaskutuksella päästä.

Katso valmiit tuotteet hintalappuineen suunnitteluavuksesi täältä. Ja ole yhteydessä, lupaamme että modernin IT-ulkoistuksen esittelyyn ei tarvita savuverhoa.

Hinnan kertominen on tylsää

Selkeä tuotteistus ja hinnoittelu ovat myös hyvä esimerkki #tylsäIT ideologiastamme. TylsäIT on vastaliike teknologiapöhinälle, tavoitteemme on jännittävän ja  visionäärisen sijaan tehdä IT:stä yritykselle tylsän hyödyllistä työkalua. Lue lisää aihepiirin artikkeleja sivuiltamme tai twitteristä #tylsäIT