Virtuaalityöpöydät on tuttu varmasti Windows 10 -käyttöjärjestelmää pidempään käyttäneille, mutta niiden käyttö tuntuu usein jostain syystä jääneen vähemmälle. Virtuaalisia työpöytiä voidaan käyttää esimerkiksi hallitsemaan eri sovelluksia ja ryhmittelemään itselle sopivia näkymiä oman työtehon parantamiseksi. Erittelemään eri projekteja omiksi kokonaisuuksikseen tai vaikka pitämään useat käyttäjätilit eri sovelluksien ilmentymissä omilla työpöydillään. Alla muutamia vinkkejä virtuaalisten työpöytien hyödyntämiseen.
Jos useita työpöytiä käyttää usein samoihin tarkoituksiin, kannattaa ne nimetä, jotta niiden välillä selaaminen helpottuu. Työpöytänäkymään pääsee esimerkiksi tehtäväpalkin kuvakkeesta tai pikakomennon Win + Tab avulla.
Siirtyminen
Tehtävänäkymän kautta voi siirtyä eri työpöytien avulla mutta Windows 10 sisältää joukon Windows-painikkeen avulla suoritettavia pikakomentoja jotka nopeuttavat toimintoa. Uuden virtuaalisen työpöydän luomisessa käytettävä näppäinyhdistelmä Win + Ctrl + D ja pikakomennot Win + Ctrl + ja Win + Ctrl + avulla siirrytään yhdestä virtuaalisesta työpöydästä oikealle ja vasemmalle seuraaviin työpöytiin.
Sovellukset eri työpöydillä
Sovelluksen ilmentymä on käytössä aina siinä työpöydässä jossa se avataan (poikkeuksena Microsoft Teams). Sovelluksia voidaan siirtää työpöydältä toiselle valitsemalla haluttu sovellus ja raahaamalla se toiselle työpöydälle. Tämä voidaan tehdä myös valitsemalla haluttu sovellus hiiren oikealla painikkeella ja valita avautuvasta valikosta ”Siirrä kohteeseen” ja kohteeksi haluttu työpöytä.
Sovellusten asettelua työpöydällä voidaan myös muuttaa samasta valikosta. Lisäksi voidaan valita ikkuna, tai sovelluksen kaikki ikkunat näkymään kaikilla työpöydillä.
Artikkelin on kirjoittanut Vetonaulan kouluttaja Milla Järvi.
Tämä sivusto käyttää evästeitä palveluiden toimittamisessa, mainosten personoinnissa ja liikenteen analysoinnissa. Sivuston käyttötiedot lähetetään Googlelle. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön.
Ota meihin yhteyttä puhelimella tai sähköpostilla. Yhteydenotosta aukeaa tukipyyntö, eli tiketti ja saat sähköpostiisi tikettinumeron.
Lataa etätukiohjelma yllä olevasta painikkeesta asiantuntijamme pyynnöstä ja suorita ohjelma koneellasi. Tämän jälkeen asiantuntija voi suorittaa huoltotoimenpiteet koneellasi.